داستان قرآن على علیه السلام
على (علیه السلام) و گرد آورى قرآن:
در کتابهاى تاریخى و حدیثى آمده است که على (علیه السلام) قرآن را جمع آورى و نگهدارى نمود و ثابت شده که آنحضرت جزء نویسندگان وحى بلکه بزرگترین آنها بوده است.
ابن ابى الحدید مىگوید: همه اتفاق نظر دارند که على قرآن را در زمان رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) حفظ مىکرد و غیر از او کسى این کار را انجام نمىداد. و نخستین کسى بود که قرآن را جمع آورى نمود.[1]
از سلیم بن قیس نقل شده: که بعد از وفات پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) على (علیه السلام) در خانه پیامبر بود و به قرآن روى آورد و از خانه خارج نشد تا آنرا گرد آورى و تألیف نمود.[2]
از کتابى نقل شده که گفت: در پى رحلت پیامبر گرامى اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) على (علیه السلام) قرآن را به ترتیب نزول جمع آورى نمود[3].
از عبد خیر نقل شده که گفت: زمان وفات پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) على (علیه السلام) حس کرد، مردم فالهاى بدى مىزنند. از همین رو قسم یاد کرد که عبایش را از دوشش بر ندارد تا اینکه قرآن را جمع آورى نماید.
لذا سه روز در خانه نشست و همه قرآن را گرد آورى نمود. و آن نخستین قرآنى بود که از سینه آنحضرت، به روى کاغذ آمد.[4] و با توجه به اینکه على (علیه السلام) همیشه با پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) بود و از نزدیکان او هم بشمار مىرفت طبیعى است که جمع آورى قرآن توسط او، بمراتب بهتر از دیگران باشد.
و خود او در نهج البلاغه مىفرماید:
« وَ لَقَدْ کُنْتُ أَتَّبِعُهُ اتِّبَاعَ الْفَصِیلِ أَثَرَ أُمِّهِ» َثَرَ أُمِّهِ یَرْفَعُ لِی فِی کُلِّ یَوْمٍ مِنْ أَخْلَاقِهِ[5] عَلَماً وَ یَأْمُرُنِی بِالاقْتِدَاءِ بِهِ وَ لَقَدْ کَانَ یُجَاوِرُ فِی کُلِّ سَنَةٍ بِحِرَاءَ فَأَرَاهُ وَ لَا یَرَاهُ غَیْرِی وَ لَمْ یَجْمَعْ بَیْتٌ وَاحِدٌ یَوْمَئِذٍ فِی الْإِسْلَامِ غَیْرَ رَسُولِ اللَّهِ صلى الله علیه واله وَ خَدِیجَةَ وَ أَنَا ثَالِثُهُمَا أَرَى نُورَ الْوَحْیِ وَ الرِّسَالَةِ وَ أَشُمُّ رِیحَ النُّبُوَّةِ وَ لَقَدْ سَمِعْتُ رَنَّةَ الشَّیْطَانِ حِینَ نَزَلَ الْوَحْیُ عَلَیْهِ صلى الله علیه واله فَقُلْتُ یَا رَسُولَ اللَّهِ مَا هَذِهِ الرَّنَّةُ؟
فَقَالَ هَذَا الشَّیْطَانُ قَدْ أَیِسَ مِنْ عِبَادَتِهِ إِنَّکَ تَسْمَعُ مَا أَسْمَعُ وَ تَرَى مَا أَرَى إِلَّا أَنَّکَ لَسْتَ بِنَبِیٍّ وَ لَکِنَّکَ لَوَزِیرٌ وَ إِنَّکَ لَعَلَى خَیْرٍ.[6]
من مثل بچه شتر که همیشه دنبال مادرش مىرود و همراه اوست، همراه پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) بودم و هر روز یکى از فضائل را به من مىآموخت. رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) سالى یکبار در غار حراء درنگ مىفرمود. من او را مشاهده مىکردم و غیر من او را نمىدید.
در آن زمان خانهاى در اسلام وجود نداشت جز خانه رسول اللّه (صلی الله علیه و آله و سلم) که رسول خدا و خدیجه در آن بسر مىبرد و من نفر سوم در آن خانه بودم. نور وحى و رسالت را مىنگریستم و بوى دل آویز نبوت را استشمام مىکردم.
روزى بهنگام نزول وحى، ناله شیطان را شنیدم به حضرت گفتم: این صداى چیست؟
پیامبر گرامى (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: این شیطان است که از عبادتش مأیوس شده است.
و آنچه را که من مىشنوم و مىبینم تو هم مىشنوى و مىبینى ولى تو پیامبر نیستى بلکه وزیرى و عاقبت تو خیر است.
و نقل ایضا عن سلیمان الأعمش قال: قال على (علیه السلام): مَا نَزَلَتْ آیَةٌ إِلَّا وَ أَنَا عَلِمْتُ فِیمَنْ أُنْزِلَتْ وَ أَیْنَ نَزَلَتْ وَ عَلَى مَنْ نَزَلَتْ إِنَّ رَبِّی وَهَبَ لِی قَلْباً عَقُولًا وَ لِسَاناً طَلْقاً »[7] سلیمان اعمش گفت: على (علیه السلام) فرمود: هیچ آیهاى نازل نشد، مگر اینکه من دانستم درباره چه چیزى و کجا و راجع به چه کسى، نازل شده است. و خداى من بمن قلبى متفکر و زبانى گویا و بدون لکنت عطا فرموده است.
و عنه علیه السلام: سَلُونِی عَنْ کِتَابِ اللَّهِ فَإِنَّهُ لَیْسَ مِنْ آیَةٍ إِلَّا وَ قَدْ عَرَفْت بِلَیْلٍ نَزَلَتْ، أمْ بِنَهَارٍ ، فى سَهْلٍ، أمْ فى جَبَلٍ.[8]
از على (علیه السلام) نقل شده که فرمود: در مورد کتاب خدا (قرآن) از من سئوال کنید چه اینکه هیچ آیهاى از آن نیست، جز اینکه مىدانم در شب نازل شده یا در روز، در پستى و بلندى نازل شده یا در دشت و زمین هموار.
و کذا عن سلیم بن قیس: عن على (علیه السلام) مَا نَزَلَتْ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله و سلم آیَةٌ مِنَ الْقُرْآنِ إِلَّا أَقْرَأَنِیهَا وَ أَمْلَاهَا عَلَیَّ فَکَتَبْتُهَا بِخَطِّی وَ عَلَّمَنِی تَأْوِیلَهَا وَ تَفْسِیرَهَا وَ نَاسِخَهَا وَ مَنْسُوخَهَا وَ مُحْکَمَهَا وَ مُتَشَابِهَهَا وَ خَاصَّهَا وَ عَامَّهَا وَ دَعَا اللَّهَ أَنْ یُعْطِیَنِی فَهْمَهَا وَ حِفْظَهَا فَمَا نَسِیتُ آیَةً مِنْ کِتَابِ اللَّهِ وَ لَا عِلْماً أَمْلَاهُ عَلَیَّ وَ کَتَبْتُهُ.[9]
سلیم بن قیس از على (علیه السلام) نقل مىکند که فرمود: هر آیهاى که بر رسول اللّه (صلی الله علیه و آله و سلم) نازل مىشد خواندن آنرا به من مىآموخت و به من دیکته مىکرد تا آنرا با خط خودم بنویسم و بعد تفسیر، تأویل، ناسخ و منسوخ، محکم و متشابهات آیات قرآن را به من تعلیم مىداد.
سپس از خدا مىخواست تا توفیق فهمیدن قرآن و حفظ کردن آنرا بمن عطا نماید. هر آیه و مطلبى را که پیامبر در مورد قرآن به من آموخته و دیکته کرده بود نوشتم. و هیچ آیهاى را فراموش نکردم.
از آنجائى که امام على (علیه السلام)، اطلاعات کافى درباره همه آیات قرآن و شأن نزول آنها داشته آنطورى که از روایت گذشته بر مىآید، آن را طبق دستور پیامبر گرامى اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) و با ترتیب نزول آیات برشته تحریر درآورده و در قرآنش، تأویل و تفسیر آیات را بگونهاى که پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) به او آموخته بود نگاشته است، لذا قرآن آنحضرت کاملترین قرآنها بود. بخاطر اینکه تفسیر و تأویل و شأن نزول آیات هم در آن وجود داشت و تألیف آنهم به ترتیب زمان نزول آنها صورت گرفته بود.
روى محمد بن سیرین، عن عکرمة قال: عند بدء الخلافة ابى بکر قعد على بن- ابیطالب فى بیته یجمع القرآن فقلت لعکرمة: هل کان تألیف غیره کما انزل، الأول فالأول؟ قال: لو اجتمعت الجن و الانس على أن یؤلفوه هذا التألیف ما استطاعوا.[10]
محمد بن سیرین از عکرمه روایت کرده که عکرمه گفت در ابتداء حکومت ابو بکر على بن ابیطالب (علیه السلام) در خانهاش نشست و قرآن را جمع آورى نمود. از عکرمه سئوال کردم آیا تألیف دیگران هم به ترتیب زمان نزول آیات صورت گرفت؟
عکرمه گفت: اگر تمام جن و انس دست بدست همدیگر بدهند تا قرآن را این چنین تألیف کنند موفق نخواهند شد.
مرحوم مفید درباره قرآن على (علیه السلام) مىگوید: على (علیه السلام) آیات مکى[11] را قبل از آیات مدنى و منسوخ را جلوتر از ناسخ آورده و هر چیزى را در جایگاه خودش نهاده است[12].
و در جاى دیگر مىگوید:
مفسران مسلمان متفقا معتقدند که تأویل و تفسیرهائى که در قرآن على (علیه السلام) بوده از آن برداشته شده است[13].
و این عبارت، صراحت دارد در اینکه کسانى که ادعا دارند در قرآن على (علیه السلام) جملات روشنى مبنى بر اثبات خلافت ایشان بوده همه آنها از قبیل تفسیر و تأویل آیات مىباشد.
ابن جزى کلبى مىگوید: اگر قرآن على (علیه السلام) بدست آید، علوم زیادى در آن وجود دارد. سیوطى درباره مختلف بودن ترتیب سورههاى قرآن در قرآنهاى پیشینیان مىگوید:
بعضى از نویسندگان، قرآن را به ترتیب زمان نزول تدوین و تنظیم کرده بودند مثل قرآن على بن ابیطالب (علیه السلام) که اولش سوره اقرأ، سپس سوره نون و بعد مزمل و پشت سر آن سوره تکویر و بدین ترتیب تا آخر قرآن سورههاى مکى مقدم بر سورههاى مدنى بودند[14].
ابن اشته از ابن سیرین نقل کرده که ایشان گفت: على بن ابیطالب در قرآنش ناسخ و منسوخ را مشخص کرده و نوشته بود.
و همینطور ابن سیرین گفته: من در پى نوشته ایشان گشتم و به مدینه هم نامه نوشتم. ولى آنرا بدست نیاوردم[15].
و در جاى دیگر مىگوید: اگر قرآن على بن ابیطالب را بدست مىآوردم در آن علوم ارزنده فراوانى وجود داشت[16].
حالا سئوال مىشود آیا ابن سیرین معتقد بود که در قرآن على (علیه السلام) آیاتى وجود داشت که در قرآنهاى دیگر نبود؟ مسلم نه، بلکه منظور او همان تأویل، تفسیر و شأن نزول آیات است که در قرآن ایشان بوده و این همان چیزى است که خود امام بطور صریح در نهج البلاغه به آن اشاره کرده است:
و لقد جئتهم بالکتاب مشتملا على التنزیل و التأویل.[17]
یعنى من قرآنى را نوشتم که مشتمل بر تفسیر و تأویل و شأن نزول آیات است و بهمین معنى نظر دارند روایاتى[18] که با صراحت مىگویند: نام بعضى از منافقین قریش در قرآن على (علیه السلام) موجود بود و ذکر این نامها، بیان شأن نزول و تأویل آیات محسوب مىشود.
و از آنجا که این نوع جمع آورى قرآن مخصوص على بن ابیطالب على (علیه السلام) بوده، لذا مىبینیم که امام باقر علیه السلام مىفرماید: بجز على بن ابیطالب و ائمه معصومین (علیهم السلام) بعد از ایشان، کسى قرآن را به ترتیب نزول، جمع آورى و حفظ ننموده، و هر کسى غیر از ایشان چنین ادعائى داشته باشد، دروغگو است[19].
و اما توجیه اینکه على (علیه السلام) قرآن را در سینه خودش جمع کرده بود، با روایاتى که با صراحت تمام مىگویند قرآن در کتابى جمع آورى گردید سازگارى ندارد[20].
بنابر این، روشن گردید که در عباراتى که راجع به قرآن على (علیه السلام) آمده، هیچگونه اشاره اى نبوده، مبنى بر اینکه آیاتى در قرآن ایشان وجود داشته که در قرآنهاى دیگر نیست. بله در آن قرآن، اضافه بر آیات قرآنى، شأن نزول آیات و تفسیر و تأویل آنها هم، ذکر شده بوده است.
[1] شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید: ج 1، ص 27
[2] کتاب سلیم بن قیس، ص 25
[3] التسهیل لعلوم التزیل: ج 1، ص 4
[4] الفهرست ابن ندیم، ص 30 اعیان الشیعه، چاپ دوم، دار التعارف: ج 1، ص 89، مصنف ابن ابى شیبة: ج 1، ص 545، الطبقات الکبرى: ج 2، ص 338 تفسیر ابن کثیر، ج 4، قسمت فضائل القرآن، ص 28.
[5] « ش»: فى کل یوم علما من اخلاقه.
[6] نهج البلاغه صبحى الصالح، ص 300 و 301 خطبه قاصعه و براى توضیح بیشتر مىتوانید به شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید: ج 130 به صفحه 198 تا 212 مراجعه فرمائید.
[7] تفسیر عیاشى: ج 1، ص 17، بحار: ج 89، ص 97 الطبقات الکبرى: ج 2، ص 338
[8] الطبقات الکبرى: ج 2، ص 338
[9] اکمال الدین: ج 1، ص 401، بحار الانوار: ج 89، ص 98- 99 و 79 بنقل از آن کتاب. برهان: ج 1، ص 16. الاحتجاج، ص 139 نهج السعاده: ج 2، ص 618، 623، 624، 628، 676 که از منابع مختلف نقل کرده است.
[10] الاتقان: ج 1، ص 57 و 58
[11] آیات مکى به آیههائى گفته مىشود که در مکه نازل شده و مدنى به آیاتى اطلاق مىشود که در مدینه نازل شدهاند.
[12] بحار الانوار: ج 89، ص 74
[13] اوائل المقالات، ص 94
[14] الاتقان: ج 1، ص 62
[15] الاتقان: ج 1، ص 57، الطبقات الکبرى، ج 2 ق 1 ص 101
[16] تاریخ الخلفاء، ص 185، الطبقات الکبرى: ج 2، ص 388
[17] آلاء الرحمن، ص 257 بنقل از نهج البلاغه و غیر آن.
[18] براى اطلاع به این نوع روایات مىتوانید به کتاب: الاحتجاج و بحار الانوار:ج 92، ص 42 چاپ ایران و بصائر الدرجات، ص 193- و کافى، کتاب فضل القرآن چاپ اسلامیه که روایات متعددى را نقل کردهاند، مراجعه فرمائید.
[19] کافى، کتاب فضل القرآن.
[20] روح المعانى: ج 1، ص 21.